Näytetään tekstit, joissa on tunniste mennytkuukausi. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste mennytkuukausi. Näytä kaikki tekstit

2. syyskuuta 2019

Mennyt kuukausi - Kesä-, heinä- ja elokuu

Edellisestä postauksesta on vierähtänyt reilu kaksi kuukautta aikaa, anteeksi siitä. Kesäni on kulunut samaan aikaan sekä todella vilkkaasti että tajuttoman hitaasti. Olen ollut koko kesän töissä ja vietän lomaa vasta nyt syyskuussa, kun edellinen työni päättyi ja seuraava alkaa vasta lokakuussa. Kulunut kesä on ollut henkisesti melko raskas ja pieni lomailu toivottavasti virkistää.

Tuntuu, että kaikki liikenevä vapaa-aika on valunut ja kadonnut jonnekin kummalliseen mustaan aukkoon, vaikkei niin oikeasti olekaan. Suurimman haukkauksen ajastani on vienyt lukeminen, käsityöt ja eri sarjojen seuraaminen. Olen jo alkanut varautumaan tulevaan syksyyn ja pimeään neulomalla itselleni varrettomat villasukat ja kissankorvapipon. Tällä hetkellä kesken on seuraava villapaitani. Suunnitelmissani on jakaa niistä ohjeet myös tänne. Erityisen ihastunut olen niihin varrettomiin villasukkiin. Vaikka idea on jo muutaman vuoden vanha, on se mielestäni edelleen hauska.

Luetut kirjat
Ahern, Cecilia - Täydellinen
Andrews, Jesse - Maailmankaikkeuden huonoin elokuva
Green, John - Kilpikonnan kuorella
Murphy, Julie - Dumplin
Mustonen, Enni - Taiteilijan vaimo
Mustonen, Enni - Sotaleski
Riggs, Ramson - Neiti Peregrinen koti eriskummallisille lapsille
Rowell, Rainbow - Eleanor ja Park
Tanninen, Petra - Erityisen herkkää elämää
Thomas, Angie - Viha jonka kylvät
Tölli, Kaisa-Maria - HÄIRIÖ! Nainen intissä
Vik, Erika - Kaksosauringot-trilogia (sis. kirjat Hän sanoi nimekseen Aleia, Seleesian näkijä ja Nefrin tytär)
Wahl, Mats - Lumi peittää jäljet


Syyskuulta odotan paljon. Mutta toivottavasti en liikaa. Haluan viettää oikeasti lomaa, enkä vain suorittaa asioita. Välillä tarvitaan niitä päiviä, kun voi vaan tuijottaa seinää hyvällä omallatunnolla ja olla tekemättä mitään.

Syyskuussa ilmestyvistä kirjoista odotan eniten Jojo Moyesin tarinakokoelmaa Pariisi yhdelle ja muita kertomuksia. Kuten edellisessä postauksessani mainitsin, pidän mielettömästi Moeysin kirjoista, enkä malttaisi millään odottaa tätä uutuutta.

Nyt syyskuussa alkaa valtavasti uusia sarjoja ja valinnanvaikeus on melkoinen. Roba, Vain elämää, La República - Tasavalta, Sohvaperunat... Näin muutamia mainitakseni. No, eipähän ainakaan tule tylsää!

Hyvää syksyn alkua kaikille!

2. kesäkuuta 2019

Mennyt kuukausi - Toukokuu

Toukokuu oli säidensä puolesta todella vaihteleva, ja kesäisistäkin lukemista päästiin nauttimaan. Viime aikoina aurinko on pysynyt melko visusti pilven takana piilossa, mutta pikkuhiljaa se alkaa sieltä jälleen hiipiä esiin. Toisaalta aurinko ja lämpö ovat olleet hyviä, mutta toisaalta vesisade on virkistänyt mukavasti.

Kuukauden suurin saavutukseni on ikkunoiden pesu sekä ulko- että sisäpuolelta. Kylvin myös lopultakin hyötypuutarhani kasvit! Kirjoitin aiheesta muutama päivä takaperin oman postauksensa, jonka löydät täältä.

Suurimman osan liikenevästä vapaa-ajastani on vienyt lukeminen, vaikkei sitä ehkä blogin hiljaisuudesta heti arvaisi. Olen koko kuukauden ahminut Enni Mustosen Syrjästäkatsojan tarinoita-sarjaa, johon on juuri ilmestynyt uusi seitsemäs osa. Kaikki kirjat ovat mielestäni olleet niin hyviä ja samantasoisia, etten ole viitsinyt toistaa itseäni jokaisen kirjan kohdalla erikseen kirjoittamalla niistä samanlaista arviota. Olen pohtinut tekeväni sarjasta kokoavan postauksen, jossa käsittelen kaikkia siihen kuuluvia kirjoja, mutta katsotaan sitten, kun saan luettua ne luettua loppuun. Tällä hetkellä olen lukenut sarjan viisi ensimmäistä osaa (ensimmäisen jo viime syksynä) ja olen tykännyt kyllä kovasti.

Toukokuun ajalta olen kiitollinen siitä omasta ajasta, jolloin voi vain olla ja tehdä sitä, mitä itse haluaa, eikä kukaan vaadi sinulta mitään. Kuten edellisessä kuukausikoosteessa mainitsin, viime kuukausi oli töissä todella kiireinen, ja se on vienyt mehut aika totaalisesti. Vapaa-ajalla työmurheet voi onneksi heivata narikkaan ja nauttia hyvästä kirjasta tai tv-sarjasta.

Toukokuun luetut kirjat
Mustonen, Enni - Lapsenpiika
Mustonen, Enni - Emännöitsijä
Mustonen, Enni - Ruokarouva
Mustonen, Enni - Ruokarouvan tytär
Power, Marianne - Rikkaaksi, hoikaksi, naimisiin
Vuori, Kristiina - Viipurin valtiatar


Kesäkuussa häämöttää jo vuoden puoliväli ja juhannus. Erityisesti juhannusta ja siihen kuuluvia perheemme traditioita odotan innolla. Toivon kesäkuulta suotuista säätä, jotta viljelykasvit (ja hyötypuutarhani) menestyisivät. Eli sopivassa suhteessa aurinkoa ja sadetta.

Tänä vuonna minulla ei ole tiedossa kesälomaa, joten täytyy nauttia kesästä ja vapaa-ajasta aina, kun siihen on mahdollisuus. Mitään suuria suunnitelmia minulla ei ole kesän varalle, mutta olisi ihanaa kiertää Suomen erilaisia linnoja läpi. Myös Salpalinjan lukuisat eri museokohteet kiinnostavat minua.

Kirjarintamalta odotan kesäkuussa ilmestyvää Heli Gallianon Lintutyttöä, joka on jatkoa hänen viime vuonna ilmestyneelle Kyyhky ja susi-kirjalleen.

Tv:stä odotan ehdottomasti Ruutuun tulevia uusia Sykkeen jaksoja! Kuudes kausi alkaa 7.6.

4. toukokuuta 2019

Mennyt kuukausi - Huhtikuu

Huhtikuu on vilahtanut ohitse nopeasti ihanasta auringosta ja lämmöstä nauttien. Pääsiäinen rikkoi rutiinia ja toi samalla hieman kaivattua pidempää lomaa arjesta. Nyt, kun olen "päässyt sisään" uuteen työhöni, alkavat meillä todella kiireiset ajat ja vapaapäiville voi heittää hyvästit vähäksi aikaa. Toisaalta on se kiireinen ja stressaava työ parempi kuin täydellinen toimettomuus. Eli olen vain kiitollinen siitä, että on ylipäänsä töitä.

Viime kuussa suunnittelin aloittavani oman pienen hyötypuutarhani. Koska säät hellivät, pääsin suunnittelun tasoa pidemmälle ja nyt pihallani komeilee lavaviljelylaatikko. Hyötypuutarha-sarjaani on siis jatkoa luvassa! Ensimmäisen postauksen voit kurkata täältä. Kylvöä en ole vielä voinut tehdä, koska on edelleen yöpakkasia ja tilanne ei näytä helpottavan ihan vielä. Mutta eiköhän se kesäkin sieltä jossain vaiheessa tule. Fiilistelin lähestyvää kesää jo hieman etukäteen ja keräsin inspiraatiopostauksen erilaisista leivonnaisista, mitä voisin tarjota kuvitteellisissa juhlissani kevään ja kesän aikana. Postauksen voit lukea täältä.

Asioita, joista olen kiitollinen viime kuun ajalta, ovat ehdottomasti se lämpö ja valo, jotka valtasivat Suomen. Toinen ihana asia oli huomata puihin ilmestyneet hiirenkorvat. Olen myös vihdoin päässyt pyöräilemään!

Huhtikuun luetut kirjat
Erikson, Thomas - Idiootit ympärilläni
Goldberg, Leonard - Sherlock Holmesin tytär
Manson, Mark - Kuinka olla piittaamatta paskaakaan
Montgomery, Lucy Maud - Pieni runotyttö
Montgomery, Lucy Maud - Runotyttö maineen polulla
Montgomery, Lucy Maud - Runotyttö etsii tähteään


Toukokuu on minulle vielä vähän mysteeri. Tapaan ainakin erään minulle hyvin rakkaan ystävän pitkän ajan jälkeen. Kaikki muu on avoinna ja odotan innolla, mitä uusi kuukausi tuo tullessaan. Toivottavasti lisää valoa ja lämpöä.

Lukulistallani on tässä kuussa ilmestyvä Nic Stonen Kolme on parillinen luku-kirja ja saa nähdä, ehdinkö saada sitä käsiini tämän kuun aikana. Lukulistani kun on tuhottoman pitkä...

Tv:stä seuraan tällä viikolla TV2:lla alkanutta Kandit-sarjaa, jossa on nyt toisen kerran pääosassa eläinlääketieteen kandidaatit. Sarja seuraa kolmen kandin ensimmäistä kesää eläinlääkäreinä. Mielestäni ohjelmaan mukaan lähteneet kandit, niin ihmisiä kuin eläimiäkin hoitavat, ovat todella rohkeita.

31. maaliskuuta 2019

Mennyt kuukausi - Maaliskuu

Maaliskuu on mielestäni ollut mukava kuukausi ja vilahtanut jälleen ohi kauhean nopeasti. Minulla on ollut useampikin käsityöprojekti käynnissä, muun muassa tämä ensimmäinen villapaitani. Tällä hetkellä virkkaan erilaisia koreja vaatekaappiini, jonka siivous on ollut tämän kuukauden to do-listallani. Nyt sekin alkaa olla maalisuoralla ja enää puuttuu korit alusvaatteilta. Melko paljon sain kantaa kirpputorille, mutta toivottavasti ne sieltä löytävät uuden kodin.
Olin tässä kuussa savityökurssilla, joka oli kyllä kiva. Tykkäsin siitä hommasta jo yläasteella kuviksen tunneilla ja mukavaa se oli vieläkin. Työt ovat vielä lasitepoltossa opistolla, mutta kunhan ne sieltä saan, saatan niitä täälläkin hieman esitellä.

Olen tässä kuussa kuunnellut radiota melko ahkerasti ja kokeillut eri kanavia. Iloisena yllätyksenä tuli Radio Rock, jossa puhutaan hyvän musiikin lisäksi monista mielenkiintoisista aiheista päivittäin. En ole kovin raskaan musiikin ystävä, mutta toisaalta kaikkia lempikappaleitani ei soiteta muualla kuin Rockilla. Tutustuin ja ihastuin myös syvästi suomalaiseen yhtyeeseen nimeltä Stam1na, erityisesti kappaleisiin Enkelinmurskain ja Elämänlanka. Suosittelen!

Tässä kuussa olen kiitollinen lämpenevästä säästä ja auringonpaisteesta. Olen myös kiitollinen perheestäni. Normaalisti arkena ei aina tajua perheen tärkeyttä, mutta se on ollut viime aikoina mielessäni, kun pikkuveljeni on ollut pitkään pois intin kiinnioloviikonloppujen takia. Olen herännyt jälleen arvostamaan minulle rakkaita ihmisiä uudella tavalla.

Maaliskuun luetut kirjat
Kunnas, Mauri - Koiramäen Suomen historia
Putkonen, Leena & Koistinen, Mari - Ruokamysteerit: Viisaiden valintojen jäljillä
Turtschaninoff, Maria - Punaisen luostarin kronikoita 3: Maresin voima
Zusak, Markus - Kirjavaras


Huhtikuulle minulla on jo muutamia suunnitelmia liittyen kotiin ja puutarhaan. Kukkapenkit ovat päässeet retuperälle ja mikäli maa sulaa tarpeeksi (tällä hetkellä näyttää lupaavalle) jo pääsiäiseksi, aion tehdä toisesta penkistä itselleni pienen hyötypuutarhan laatikkoviljelymenetelmällä. Alustavia suunnitelmia valittavista kasveista on jo, mutta mitään esikasvatusta vaativaa en aio vielä kokeilla.

Yksi asia, joka on vienyt osan tämän kuun vapaa-ajastani on ollut Uuden Päivän uusinnat Yle Areenassa ja huhtikuun 16. päivänä julkaistaan sarjan kolmas kausi. Harmi, että kyseinen sarja loppui joulukuussa, mutta onneksi vielä voi fiilistellä uusintojen kanssa.
Toinen asia, jota tv-maailmasta odotan, on 10.4. Yle Teemalla & Femillä alkava tanskalainen Sairaanhoito-opisto- draamasarja.

Kirjamaailmasta odotan ehdottomasti Kristiina Vuoren uutuutta Viipurin valtiatar. Olen täysin menettänyt sydämeni Vuoren historiallisille romaaneille, ja tämäkään tuskin on poikkeus.

4. maaliskuuta 2019

Mennyt kuukausi - Helmikuu

Helmikuu hurahti ohi yhdessä vilauksessa ja jo ollaan maaliskuun puolella. Haluan hiukan tiivistää tunnelmia menneeltä kuukaudelta ja suunnata katsetta myös tulevaan.

Helmikuussa tuli kuluneeksi kaksi kuukautta kotiutumisestani intistä. Olen onneksi päässyt heti työelämään mukaan ja uudessa työpaikassanikin tuli täyteen kuukausi. Työ rytmittää arkea ja olen saanut luotua itselleni uudelleen rutiinit siviiliarkeen. Kuukauden aikana aika kului pääsääntöisesti vuorotyöhön totutteluun. Töistä, kun kotiin pääsi, niin ei sitä kauheasti riittänyt intoa mihinkään suurempiin urotekoihin. Pääsääntöisesti vapaa-aika kului lukemalla. Osui minulle myös yksi viikko (palkatonta) talvilomaakin, ja se kului siivoillessa ja kämppää järjestellessä.

Viime kuussa jatkoin vuoden vaihteessa aloittamaani projektia, jossa minulla on tarkoituksena lisätä ruokavaliooni enemmän kasviksia ja vähentää lihansyöntiä. Olen alkanut pitää yhden tai kaksi kasvisruokapäivää viikossa, ja tähän mennessä se on onnistunut hyvin. Olen löytänyt hyviä reseptejä, joita tulen käyttämään jatkossakin. Reseptejähän ei toki voi koskaan olla liikaa, ja jos hallustasi löytyy mielestäsi jakamisen arvoinen ohje, laita se toki tulemaan.

Minua on tämän kuukauden vaivannut sellainen itsetutkiskelun paine, joka saattaa osin johtua uudesta elämäntilanteestani. Voit lukea siitä enemmän tästä postauksesta. Ajatukseni ovat hiukan selkiytyneet ja katsonkin tulevaisuutta jälleen valoisammin. Olen kiitollinen viime kuusta siihen, että minut on otettu uudessa työpaikassani niin hyvin vastaan.

Helmikuun luetut kirjat
Ahern, Cecilia - Yllätysvieras
Järvelä, Jari - Kosken kahta puolta
Moyes, Jojo - Kuinka painovoimaa uhmataan
Suhonen, Ville - Ompelijatar: Martta Koskisen kuolema ja elämä


Mitä maaliskuuhun tulee, voisin listata muutaman asian, jota odotan siltä erityisesti:

Savityökurssi. Paikallinen kansalaisopisto järjestää tässä kuussa saven valantakurssin, jossa pääsee tekemään savesta mitä mielii. Opiskelutunteja on yhteensä 18 ja ne jakautuvat kolmelle eri päivälle kahtena viikonloppuna. Kurssilla käytettävä savi on kuulemma uunin ja astianpesukoneen kestävää, joten siitä voi valmistaa astioita, mistä olen todella innoissani. Mielessäni pyöriikiin jo paljon, mitä haluaisin siitä tehdä.

Robin Hobbin Narri ja Näkijä-trilogian toinen osa ilmestyy suomennettuna. Olen ihastunut tähän sarjaan luettuani Hobbin ensimmäisen trilogian, Näkijän tarun. Hobb on kirjoittanut kolme erillistä trilogiaa, joiden tarinat nivoutuvat yhteen yhdeksi isoksi sarjaksi.

Valon määrä. Kevättä ja kesää kohti ollaan koko ajan matkalla ja valon määrä kasvaa hurjaa tahtia. Kyllä se on ihanaa, kun aurinko paistaa ja lämmittää!

Huvila ja Huussi- tv-sarja. Suosittu Huvila ja Huussi- tv-sarja tekee paluun ja sitä on odotettu! Sormet syyhyten odotan jo, että se alkaisi. Varmasti on jälleen luvassa mitä hienoimpia ja inspiroivimpia muutoksia.